Troels Mark Meyer har 20 års praktisk og akademisk erfaring inden for international ledelse og marketing. Master of Science in Business Administration fra Copenhagen Business School.
Serio Verify er et SaaS-selskab, der fokuserer på automatisering og rådgivning med hensyn til online markedsføring og besvarelse af kundeforespørgsler.
Når det gælder digitalisering, oplever vi i disse år en stigende iver efter at digitalisere forretningsprocesser, så de ikke-værdiskabende, analoge aktiviteter reduceres til et minimum. Gennem mine mange år i softwarebranchen oplever jeg, at de fleste ikke kan slippe det digitale univers, når først de er draget ind i det og kan mærke den reelle forskel.
Den udvikling skal vi naturligvis fastholde og videreføre i endnu højere grad. Dog må vi ikke stoppe der. Digitalisering er afgørende, men det er kun det ene værdiskabende ben. Det andet ben hedder automatisering, og i samspil kan de to ben virkelig gå langt. Automatiseringen kan løfte digitaliseringen.
Lad os tage udgangspunkt i digitalisering og automatisering af lead- og kunderejsen. Nærmest uanset hvilken virksomhed eller branche man arbejder i, så besidder begge byggesten et kæmpe potentiale. Det er nemlig afgørende for både markedsføring og salg at være i front med både digitalisering og automatisering, så du sikrer den bedste forbrugeroplevelse, og sikrer dig selv og din virksomhed den bedste konvertering.
Uforløst potentiale
Digitalisering er forudsætningen for automatisering, men kombinationen af digitalisering og automatisering er de to byggesten, der er nødvendige for, at din virksomhed kan handle på data og dermed accelerere væksten på både top- og bundlinjen.
Din virksomhed har sikkert allerede implementeret flere digitale processer – og I kan mærke værdien i ikke længere at skulle fumle med papirnusseri. Men sker processerne kun digitalt, og ikke automatiseret? Den værdi, som I på nuværende tidspunkt mærker ved at have digitaliseret arbejdsprocesserne, kan nemt fordobles ved også at automatisere.
Automatisering vil sikre, at din virksomhed arbejder mere effektivt og uden bekymring for, hvorvidt en potentiel kunde bliver tabt på gulvet. For kunderne vil det nemlig endegyldigt skabe en langt bedre oplevelse og kunderejse, at processerne sker automatiseret og umiddelbart.
Derfor er det vigtigt ikke at stoppe udviklingen ved digitalisering. Det er næsten ligesom at stoppe få meter, før man har besteget et bjerg med en flot udsigt udover alperne. Med digitalisering er man rigtig godt på vej, og man kan helt sikkert se flotte bjergsider på vejen, men automatisering er de sidste skridt mod bjergtoppen, der vil rykke oplevelsen og værdiskabelsen til et helt andet niveau.
Bind kunderejsen sammen
Udfordringen ved at udelukke automatisering og kun drage fordel af digitalisering er, at man mangler data, der binder kunderejsen sammen. Som ordet indikerer, mangler den automatiske del, der får processerne til at køre på skinner. Dermed slipper man ikke helt for de manuelle processer. Det fænomen kalder jeg for den digitale brandmandskæde.
Kæden repræsenterer manglen på automatisering. Virksomheden har de rigtige værktøjer og software-applikationer, der er verdensmestre i lige præcis deres specialfunktion. Dog understøtter software kun hver deres specialfunktion og binder ikke hele processen sammen. Det betyder, at medarbejderne stadig skal arbejde manuelt for at samle hele værdikæden og de forskellige led i processen – og her kan der opstå menneskelige fejl og forsinkelser.
I stedet for den digitale brandmandskæde, betaler det sig at tage de sidste meter mod toppen og implementere både digitalisering og automatisering. Brandmandskæden skal erstattes og systemer bindes sammen – som uden manuelt arbejde igangsætter de rigtige aktiviteter.
Medarbejdere skal ikke selv være ansvarlige for at binde sløjfe på kunderejsens mange led. Det skal ske helt af sig selv, hvis din virksomhed ønsker at realisere hele sit vækstpotentialet.